onderweesDe eerste “School van de Profeten” waarin in de Heilige Geschriften wordt verwezen werd opgericht door Samuël (zie 1 Samuël 10:5). Daaruit kwamen andere profeten voort zoals Elia en Elisa. Er zijn meldingen van groepen van 50 tot 100 mannen in de stad van Rama, Gibea, Gilgal, Jericho en Betel die aan deze speciale school deelnamen.
Ik geloof dat het levensverhaal van Samuël hem heeft gestimuleerd om jongeren, die bereid waren om de Almachtige te dienen, dicht bij hem te brengen en ze voor te bereiden voor de Heer.
Toen hij nog een kind was, werd Samuël door zijn moeder Hanna naar het Tabernakel gebracht te Silo ter vervulling van een gelofte. Zij bood hem aan de hogepriester Elia aan om dienst te kunnen doen in het Heiligdom. Zij wist niet wat hij zou doen, zij overhandigde de jongen simpelweg over zodat hij van God zou zijn. Samuël werd een heel belangrijke profeet, rechter en verving Eli van zijn taak, zodoende bezette hij de drie meest belangrijke verantwoordelijkheden van Israël.
De school van de profeten werden in huizen gehouden. Daar aten allen samen, studeerden ze de Torah en streefden ze ernaar om zich geestelijk te versterken. De aspiranten voor de bediening leefden “aan de voet van de profeten”, dat wil zeggen, zij observeerden hun voorbeeld qua levenswijze, toewijding, wonderen en uitdagingen.
De Here Jezus vormde ook Zijn school door 12 verschillende en onvoorbereide mannen dicht bij Zich te brengen om in hun te investeren. Daarna onderwees hij 70 andere mannen en vervolgens weer 70 andere mannen (zie Lucas 10).
Eén van de geheimen van de groei van de Universele Kerk van Gods Rijk zit in de voorbereiding van hun pastors. Terwijl de meerderheid in de richting gaat van theologische seminars om zich daar te onderwijzen met betrekking tot God en om de zekerheid te hebben of zij zich echt willen toewijden aan de pastorale bediening, worden in de UKGR degenen die opnieuw geboren zijn en dorstig zijn om zielen te redden uitgekozen.
Onze voorbereidingslessen vinden dagelijks plaats in het Werk van God. De missionarissen zoals zij genoemd worden, jongemannen en jongedames die God willen dienen, blijven dichtbij een ervaren pastor die hun normaal gesproken onderwijst in de Bijbel. Zij verrichten ook huis- en ziekenhuisbezoeken en werken in alle diensten. Kortom, zij ervaren in de praktijk hoe het leven van een pastor is.
Deze periode kan ongeveer 2 jaar duren en daarna worden zij een assistent pastor en ontvangen zij meer verantwoordelijkheden en vertrouwen. Met andere woorden, meer werk, meer zelfverloochening en voor een onbepaalde tijd. Totdat zij op een dag zelf als pastor leiding mogen geven aan een kerk.
De secularisatie van de theologische studies die ernaar streven om de vorming van pastors te makkelijk te maken heeft veel bijgedraagd aan de verzwakking van het werk van het evangelie. Daarom lijken veel gediplomeerde theologen vandaag de dag meer op de religieuze priesters van het Oude Testament dan op de mannen van God, helaas. De honger naar theologie is groter dan de honger om zielen te redden. Er is zoveel verlangen naar de mysteries en de diepe wijsheden van de Bijbel om kennis te kunnen verzamelen, terwijl het grootste talent wordt begraven: het helpen van de naaste. Kennis heel belangrijk, omdat het één van de zuilen is van het bedieningswerk, maar wat baat kennis in een koud hart en een leven dat geen compromis heeft om zich te verloochenen?
Om deze en andere redenen blijft de oogst groot, maar arbeiders blijven weinig! Wij roepen de Heer van de oogst aan om meer arbeiders te sturen! Ze kunnen zelfs simpele mensen zijn, die verworpen zijn door de “wijzen”, maar die toewijding hebben om te werken en nederig zijn om op die oude en effectieve wijze te werken aan de zijde van iemand die écht een ware profeet is.
Met dank aan: Núbia Siqueira