Het geloof en de twijfel

Zoals het licht en de duisternis, het goede en het kwade, de positiviteit en de negativiteit bestaan, bestaat ook het geloof en de twijfel.

Het is onmogelijk dat er op hetzelfde moment licht en duisternis kan bestaan in dezelfde ruimte. Wanneer u in een donkere kamer komt en u doet het licht aan, dan verdwijnt de duisternis meteen. Wanneer het licht echter wordt uitgedaan, dan keert de duisternis automatisch weer terug.

Zo is ook de dagelijkse strijd tussen het geloof en de twijfel.

Er bestaat niemand die niet op een bepaald moment aangevallen werd door twijfels. Echter, er zijn sommigen die ze weinig aandacht geven, wanneer ze komen, omdat ze verkiezen om te luisteren naar het geloof. En er zijn anderen die verkiezen om naar de twijfels te luisteren.

Het geloof brengt leven. De twijfel doodt. Het geloof versterkt. De twijfel verzwakt. Het geloof bemoedigt. De twijfel ontmoedigt. Door het geloof verovert men en door de twijfel verliest men. Ik geloof dat u de logica begrijpt, toch?

Waarom zijn er velen die niet in staat zijn om een sterk geloof te behouden? Het antwoord is simpel: op dezelfde manier dat een batterij opgeladen wordt, zo dient het geloof ook gevoed te worden. Wanneer de energie opraakt, hoewel u de batterij bij u houdt, dient hij nergens voor. Hetzelfde geldt ook voor het geloof, wanneer het niet “opgeladen” wordt, dan dient het voor niets.

De manier waarop het geloof wordt opgeladen, is door middel van tijd en aandacht schenken aan dingen die ermee gekoppeld zijn. Als u meer tijd schenkt aan dingen die twijfels brengen, dan zal uw geloof nooit sterk worden en de resultaten in uw leven zullen negatief blijven.

Waarmee heeft u zich gevoed?

Denk hierover na.

Bisschop Rui Silva

Volg mij op twitter: @BpRuiSilva

Bezoek ook mijn blog op: http://bpruisilva.blogspot.nl

Laat hier uw reactie achter.

Of vul het onderstaande formulier in.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden gemarkeerd met *

14 reacties

Mw. Daal Beantwoorden 3 maart 2012 om 14:46

Dit is zo waar en logisch. Het is om elke dag bij stil te staan over waarmee voedt ik me zelf. De drukte van het leven maakt het soms dat je niet stil staat bij de kleine belangrijke details die het leven een positieve wending kunnen geven.
Dit is een must, ik zal het doen.

Kiran Jahani Beantwoorden 3 maart 2012 om 23:27

Het is niet makkelijk niet te twijfelen
Toch is het mogelijk dat is iets waar ik Lorena bij stil stond na het lezen van deze tekst

Mw. Marion Beantwoorden 4 maart 2012 om 16:43

Het is van groot belang om elke dag voor ons geloof te zorgen; door het woord van God te bestuderen te vasten en ons geloof te gebruiken etc. zodat wanneer de twijfels komen wij kunnen praktiseren wat wij geleerd hebben.

Eliana do rosario Beantwoorden 7 maart 2012 om 17:10

Het is heel belangrijk om voor je geloof te zorgen want zonder geloof kan je twijfels niet overwinnen met geloof overwin je alle twijfels.
Ik ben de baas over mijn twijfels, en niet de de twijfels over mij.

oety noventa Beantwoorden 10 maart 2012 om 12:21

het geloof en twijfel

om een sterke geloof te hebben moet
je je geloof altijd voeden. gebed ketting volgen.naar de kerk gaan,tiende geven worden, en de belangrijke dingen is
om te offeren.zonder deze dingen is onmogelijk om een sterke geloof te hebben

rozanne Beantwoorden 10 maart 2012 om 22:05

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het antwoord voor een sterk geloof is in deze boodschap.Meer het geloof voeden en niet naar de twijfels luisteren.

Dayenne Beantwoorden 11 maart 2012 om 00:40

Het kwaad zal je altijd proberen aan te vallen met twijfels, maar jij bepaalt zelf of je er gehoor aan geeft. God geeft ons de kracht om de twijfels (en de problemen die deze met zich mee brengen) te overwinnen.

Alcinda Beantwoorden 17 maart 2012 om 21:11

DAT IS WAAR . TWIJFELS ZULLEN JE ALTIJD VOLGEN.
DAT ZEG IK DOOR ERVARING.
IK HAD OOK ALTIJD TWIJFELS IN ME ,
MAAR DAT IS VERANDERD, DOOR ELKE KEER MIJN TWIJFELS TE WIJGEREN,
EN OM DE ZEKERHEID BIJ GOD TE TESTEN.
GOD LEERT ONS OM NAAR HEM TE LUISTEREN EN NIET NAAR DE TWIJFELS.

monica Beantwoorden 18 maart 2012 om 08:04

ik ben helemaal mee eens biscop.
twijfels komen altijd het is aan ons de taak om er niet naar te luisteren.
onze God heeft macht en kracht en als wij ons leven in Zijn handen geeft en doet wat zijn woord zegt geeft hij ons altijd zekerheid.Zekerheid overwin altijd de twijfels.
twijfel zullen blijven proberen om ons leven binnen te komen maar met Gods zekerheid maak twijfels geen kans.

Emly Beantwoorden 22 maart 2012 om 19:31

Er zal altijd iets of iemand zijn die jou steunt om iets fouts te doen waar door je gaat twijfelen. Sommige mensen negeren het en sommige reageren erop. Als je je geloof gebruikt en de twijfels vastbind dan zou niks jou tegen houden

Lenny Granviel Beantwoorden 24 maart 2012 om 08:37

Gebeurtenissen in het dagelijks leven brengen vaak twijfels met zich mee.
Daarom is het belangrijk om ons geloof “ook dagelijks” te voeden door God te zoeken, zijn woord te praktiseren en acties van geloof ondernemen.
Zeg Nee tegen de twijfels, want van God hebben we altijd een Ja!

Sharmila Sitaram-Kolhoe Beantwoorden 25 maart 2012 om 23:27

Er zullen altijd wel negatieve gedachtens/twijfels komen dat heeft iedereen, maar geloof is de zekerheid hebben in onze binnenste van de dingen die wij niet kunnen zien, waarop wij hopen zoals de beloftes van God. Als je bid moet je geloven dat je het hebt ontvangen en de negatieve gedachtens/twijfels die komen gelijk vast te binden. Wees waakzaam en bid!!! Durf te geloven en je zal het zien. Kom vaker naar de kerk, praktiseer het woord van god, denk aan de verlorenen, doe de wil van god behaag hem in alles wat u doet, kom dichterbij God, hou je bezig met de dingen van god, geef de twijfels en negatieve gedachtens geen ruimte om in je gedachten te komen.

luisa Beantwoorden 7 april 2012 om 22:58

Altijd zullen er twijfels komen, maar alleen als je de twijfels geen ruimte geeft dus door niet in ze geloven en ze bestraffen zo kan je overwinnen.

Lita Fonkel Beantwoorden 26 april 2012 om 00:24

Lita 26 april

Het is waar twijvels kan je elke dag aanvallen.twijfels maak je kapot van binnen maar, het geloof laat je leven en geef je moed.