zoekZoek hem niet buiten, misschien zit hij in uw binnenste!
Hij was opgesloten in zijn eigen huis, daarom verloor hij zijn visie. Zijn aard was verraderlijk en daarom nodigde hij Nehemia uit om naar de Tempel te gaan, maar niet om te offeren…
Om zich te verschuilen, ja, om te schuilen. Semaja was een man, een zogenaamde priester, maar hij hoeft in feite niet per sé een mens te zijn. Wie zou dan deze geestelijke Semaja kunne zijn? Het is onze eigen “ik”. En wat doet onze “ik”? Hij probeert zich voortdurend te verbergen, want hij toont onze zwakheden, tegenzin, angst om te falen, berispt te worden, te mislukken, om niet voldoende kracht te hebben, om vergeleken te worden met anderen, enz. Daarom heeft onze “ik” de neiging om zich te verschuilen, te vluchten en het gevaar niet te confronteren. Daarom zei Nehemia:
“Maar ik zeide: Zou een man als ik vluchten? Hoe kan iemand als ik de tempel binnengaan en in leven blijven? Ik ga niet!” (Nehemia 6:11).
Wat zei de Here Jezus?
“Gaat heen, zie, Ik zend u als lammeren midden onder wolven.” (Lucas 10:3).
Met andere woorden, ons leven loopt dagelijks risico. We worden iedere dag naar de dood gestuurd, een realiteit die onze “ik” natuurlijk niet wil confronteren. “Ga niet naar Jeruzalem, want zij zullen U doden…”, zei Petrus, geïnspireerd door satan, tegen de Here Jezus Christus.
Nou, dit is onze “ik”, de Semaja die in ons bestaat, die de neiging heeft om zich te schuilen en zich ver te behouden en te vluchten voor het gevaar. Daarom bestrafte de Here Jezus niet Petrus, maar satan, die de “ik” van Petrus gebruikte.
DIT IS SEMAJA , ONZE “IK”, die ernaar streeft om zich te verbergen achter een titel, een verschijning van religiositeit, heiligheid, mooie woorden en zelfs het Werk van God (Semaja spoorde Nehemia aan om zich te verbergen in de Tempel). Onze “Ik”, probeert dus te schuilen achter de verantwoordelijkheid die hem werd opgedragen. Vergeet niet dat Semaja, een profeet was, die uiteindelijk zijn rug keerde voor hetgeen waarvoor hij was geroepen.
Wees daarom alert, omdat Semaja u op ieder moment zal proberen te doen schuilen voor de uitdagingen, moeilijkheden en tegenstand. In feite, zal hij proberen dat u ten opzichte van alles zult vrezen voor uw leven en aan uw toekomst begint te denken. Dat was precies wat Semaja probeerde te doen, toen Hij Nehemia aanspoorde om zich te verbergen in de Tempel. Dat wil zeggen, hij wilde Nehemia aan zichzelf doen denken, aan zijn toekomst en hoe hij zo lang mogelijk in leven kon blijven. En dat is wat onze “ik” probeert te doen: ons afleiden van onze visie in het Werk en het Woord van God, dat inhoudt om elke dag (figuurlijk gesproken) “ te sterven” voor onszelf en de wereld, zodat wij voor de Here Jezus kunnen leven!
Dus zoek niet naar Semaja buiten u, maar kijk naar uw “ik”, want daar is waar hij zit… en hij verbergt zich!
Het was niet zomaar dat de Here Jezus zei:
“Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij” (Matteüs 16:24).
Met dank aan: bisschop Júlio Freitas